سبک زندگی

لامپهای ال ای دی (LED) یا کم مصرف؟ کدامیک برای شما بهتر است؟

لامپهای ال ای دی (LED) یا کم مصرف؟ کدامیک برای شما بهتر است؟

شاید هنگام خرید لامپ ال ای دی گمان کنید که این مدل لامپ با لامپهای کم مصرف یکی بوده و تفاوتی ندارند و برخی نیز متوجه هستند که این دو محصول با یکدیگر متفاوتند اما از تفاوت آنها آگاه نیستند، البته گاهی نیز نام لامپ کم مصرف افراد را به اشتباه انداخته و این حدس بوجود می آید که مصرف لامپ­های کم مصرف از ال ای دی کمتر است به همین علت برآن شدیم تا تفاوت این دو محصول را بصورت شفاف و دقیق برای شما بیان کنیم.

لامپ کم مصرف

بهتر است ابتدا بدانیم لامپ کم مصرف چیست؟ مهتابی­های فلورسنت قدیمی با تکنولوژی­های پیشرفته­تر فشرده شده و به علت جایگزین کردن آنها با لامپ­های قدیمی به این نام شهرت یافته­اند. در واقع به علت تبلیغات فروش بیشتر و جایگزین کردن این لامپ­ها با لامپ­های پرمصرف و رشته­ای این مدل لامپ­ها را کم مصرف نام نهادند اما نام اصلی این لامپ­ها CLF میباشد که محفظه آنها حاوی گاز آرگون و مقداری جیوه است.

لامپ ال ای دی

حال که با لامپ کم مصرف تا حدودی آشنا شدیم بهتر است شناختی نیز از لامپLED کسب کنیم. LED در واقع حروفی مخفف شده است که واژه کامل آن به معنای دیود ساطع کننده نور میباشد که دارای عمری طولانی بوده و به گونه­ای طراحی شده­اند که برای محیط زیست خطرآفرین نباشند و همین موضوع سبب محبوبیت بالای لامپ LED شده است. جالب است بدانید لامپ LED با مصرف کم و بازدهی و کیفیت بالای نور و همچنین تولید کم گرما بسرعت جایگزین دیگر انواع لامپ­ها شد البته نمیتوان قیمت پایین لامپ­های کم مصرف را دال بر حضور آنها در بازار نادیده گرفت اما به علت کیفیت بالا و استفاده از تکنولوژی پیشرفته در لامپ LED این مدل لامپ­ها دارای طرفداران بیشتری هستند به گونه­ای که شرکت­های مختلفی در عرصه تولید آن فعالیت میکنند.

مقایسه لامپ ال ای دی و کم مصرف

مقایسه لامپ LED با کم مصرف

تولید گرما

همانگونه که اشاره شد لامپ LED گرما و حرارت بسیار کمی تولید میکند به گونه­ای که تنها به میزان ۱۰ الی ۱۵ درصد از انرژی را به گرما تبدیل میکند و این نشان از بازدهی خوب این مدل لامپ میباشد چرا که میزان زیادی از انرژی را به نور تبدیل میکند.

میزان مصرف

تقریبا بیشتر افراد گمان میکنند لامپ­های CLF که تحت عنوان کم مصرف از آنها یاد میشود مصرف بسیار کمی دارند اما جالب است بدانید مصرف یک لامپ LED از یک لامپ CLF به میزان کمتری بوده و بازدهی بالاتری نیز دارد.

کیفیت متریال

همانگونه که میدانید لامپ­های کم مصرف تولید شده از شیشه بوده و در مقابل ضربه بسیار ضعیف هستند و با وجود بخار جیوه در آنها در صورت شکستن لازم است سریعا درها را باز کنید اما در لامپ LED از متریال پلاستیکی نیز استفاده شده است که ساختار آن را مقاومتر میکند.

کیفیت نور و طول عمر

در این بخش از مقایسه لامپ LED و لامپ کم مصرف لازم است به شاخص نمود رنگی بالای لامپ LED اشاره کنیم این لامپ ها به گونه­ای شفاف هستند که اشیا را نزدیک به واقعیت نشان میدهند. در لامپ LED قطعه­ای تحت عنوان هیت سینک تعبیه شده است که سبب تولید کم گرما و طول عمر لامپ میشود.

سلامت محیط زیست

لامپ LED به گونه­ای طراحی شده است که قطعات آن قابل بازیافت بوده و آسیبی به محیط زیست نخواهد رساند به همین علت آنها را لامپهایی ایمن میدانند اما در مورد لامپ کم مصرف نمیتوان این موضوع را به صراحت بیان کرد.

سرعت راه اندازی

اگر یک لامپ LED داشته باشید بسرعت میتوانید به محض رسیدن الکتریسیته آن را راه­اندازی کنید اما انواع دیگر لامپ­ها سرعت راه اندازی کندتری دارند.

تنوع رنگ نور

شما با لامپ LED میتوانید رنگهای مختلف نور را با کیفیت بالا داشته باشید که این موضوع جهت نورپردازی مکانهای مختلف موثر است.

مزایا و معایب لامپ LED و لامپ کم مصرف

مزایا و معایب لامپ LED و لامپ کم مصرفای

اگر بخواهیم بصورت ریزبینانه­تری این دو محصول را بررسی کنیم باید بگوییم عمر یک لامپ LED حدود ۵۰هزار ساعت و یک لامپ کم مصرف حدود ۸۰۰۰ ساعت است که تفاوت این دو میزان قابل توجهی میباشد. جالب است بدانید لامپ­های کم مصرف پس از مدتی کدر شده و حالت شفاف خود را از دست میدهند اما یک لامپ LED تمام مدت حالت مهتابی خود را حفظ میکند که این موضوع میتواند روشنایی خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد. نکته دیگر در مورد مزایا و معایب لامپ LED و لامپ کم مصرف موضوع سلامت پوستی است چرا که لامپ کم مصرف در طولانی مدت ممکن است سبب آسیب پوستی شود در صورتیکه لامپ LED این نوع اشعه آسیب زا را ساطع نمیکند. شاید برخی به علت قیمت پایین تر لامپهای کم مصرف خرید آنها را ترجیح دهند اما در نظر داشته باشید لامپ کم مصرف انرژی بیشتری مصرف کرده و در کنار آن معایبی که شمرده شد را نیز دارد اما یک لامپ LED با متریال و کیفیت بالاتری تولید شده و به علاوه حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد انرژی کمتری را مصرف می‌کند.

انتخاب لامپ مناسب

زمانی که تصمیم به خرید یک محصول میگیریم لازم است نکات زیادی را مدنظر داشته باشیم که انتخاب لامپ مناسب نیز از این قاعده مستثنی نمیباشد، لازم است برای انتخاب لامپ مناسب ابتدا نیاز خود را در نظر بگیرید که بناست لامپ در چه محلی با چه متراژی قرار گیرد و دیگر نکته اینکه آیا شما لامپ را به هدف روشنایی محلی خاص خریداری میکنید یا نورپردازی و زیبایی، دانستن این‌ نکات به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک لامپ خوب را خریداری کنید. معمولا لامپهای LED که در تنوع و سایزهای مختلف تولید میشوند میتوانند گزینه مناسبی برای شرایط مختلف باشند. بطور مثال اگر قصد شما نورپردازی در محلی میباشند لامپ LED بدلیل نور باکیفیت و تنوع رنگی میتواند گزینه مناسبی باشد و از آنجایی که مصرف لامپ­های LED پایین بوده خرید آن میتواند صرفه اقتصادی را بدنبال داشته باشد. از آنجایی که با مزایا و معایب لامپ LED و کم مصرف آشنا شدید قطعا با یادآوری این نکات میتوانید خرید بهتری را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *