سبک زندگی

عیب یابی و تعمیر لامپ های ال ای دی در 5 قدم ساده ( بدون نیاز به تعمیر کار)

عیب یابی و تعمیر لامپ های ال ای دی در 5 قدم ساده ( بدون نیاز به تعمیر کار)

از آنجایی که لامپ­های ال ای دی استفاده فراوانی دارند یادگیری نحوه تعمیر لامپ LED میتواند بسیار کارآمد باشد. در این مقاله همراه ما باشید تا نحوه تعمیر لامپ LED را به زبانی ساده برای شما بیان کنیم.

اجزای تشکیل دهنده لامپ ال ای دی

  1. فریم: فریم یا قاب محلی است که اجزای لامپ در آن قرار میگیرند که البته حباب نیز بخشی از آن محسوب میشود.
  2. برد مدار چاپی: ال ای دی­ها توسط سیم کشی بر روی این قطعه که تحت عنوان برد شناخته میشود نصب شده­اند.
  3. درایور: این قسمت در واقع شبیه مبدل عمل میکند و وظیفه آن تبدیل برق خانگی به برق مناسب جهت LED است.

لوازم جهت تعمیرات

برای تعمیر لامپ LED به ابزارهایی نیاز دارد از جمله:

  • دانش فنی
  • مولتی متر
  • تعدادی مقاومت بین صد تا یک کیلو اهم
  • تعدادی چیپ لامپ ال ای دی
  • هویه
  • منبع تغذیه

چگونه لامپ ال ای دی را تعمیر کنیم؟

ابتدا توجه داشته باشید لامپی که اتصال به برق دارد را باز نکرده و شروع به تعمیر نکنید دوم اینکه پس از جدا سازی لامپ از برق اجازه دهید برق درون درایور تخلیه شده سپس‌ کار خود را آغاز کنید.

مرحله اول: لامپ­هایی که سایز کوچکی دارند بصورت فشرده طراحی شده­اند بدین ترتیب شما میتوانید توسط یک پیچ گوشتی دو سو قاب و بدنه را جدا کنید اما در لامپ­هایی که سایز بزرگی دارند در تولید آنها از بدنه آلومینیومی استفاده شده است و قطعات بدنه به یکدیگر متصل شده­اند.

مرحله دوم: پس از باز کردن لامپ ابتدا باید آن را عیب یابی کنید که عیب­های کلی لامپهای ال ای دی معمولا شامل: قطع و یا سوختن ال ای دی­ها، بروز عیب در درایور میباشد.

مرحله سوم: اگر عیب در درایور باشد لازم است اطمینان کسب کنید. برای این‌ کار درایور را به برق متصل کرده و با اندازه گرفتن ولتاژ خروجی از نقص درایور مطمئن شوید. زمانی که یک درایور سالم باشد میتواند ولتاژ ۵۰ تا ۳۰۰ ولت را دارا باشد پس اگر خروجی حالت نوسانی داشت و یا در اصطلاح حالت چشمک زدن لامپ ال ای دی را مشاهده کردید و یا بطور کل قطع بود نشان از اختلال درایور دارد در این شرایط لازم است خازن را تعویض کنید تا این اختلال رفع شود.

مرحله چهارم: در این قسمت به سراغ ال ای دی­ها بروید که در این شرایط با دو اتفاق روبرو هستید: وقتی که ال ای دی سوخته و اتصال پایه­ها قطع شده باشد، وقتی که پایه­های آن بعد از قطع شدن به هم متصل باشند.

مرحله پنجم: در این مرحله از آموزش تعویض چیپ لامپ ال ای دی را آموزش میدهیم که یکی از مشکلات لامپ LED است. برای این کار ابتدا برد را بر روی سطحی گرم قرار داده و دمای آن را بین ۶۰ تا ۷۰ درجه تنظیم نمایید و کار لحیم کردن را پیش ببرید. هنگام لحیم کردن لازم است در هنگام لحیم کاری لبه­های ال ای دی را کمی فشار دهید. لازم به ذکر است قبل از کار باید برد کاملا تمیز شود.

چگونه لامپ ال ای دی را تعمیر کنیم

تعبیر واژه ها در عیب یابی

در تعمیر لامپ LED لازم است معنای شفاف رخدادها را بدانید.

چشمک زدن: این موضوع در معنای چشمک زدن پشت سر هم لامپ است که در برخی شرایط قابل شمارش است و در برخی مواقع نیز لامپ کم نور و پرنور میشود که سرعت بیشتری دارد.

در تعمیر لامپ LED ممکن است قطع و وصلی توسط ضربه اتفاق بیفتد و یا اتصال لامپ بطور کل قطع شود.

چرا اتصال لامپ سبب قطع و وصل برق منزل میشود؟

در این شرایط مشکل از درایور میباشد. هنگام این اتفاق دو احتمال ممکن است: یا ورودی درایور سوخته است و یا پل دیود درایور اتصالی دارد که لازم است اقدام به تعمیر درایور کنید.

علت روشن نشدن لامپ

از جمله مشکلات لامپ LED میتوان به روشن نشدن اشاره کرد که در این شرایط چند دلیل وجود دارد: اول اینکه ممکن است ال ای دی­ها خراب شده باشند و یا اینکه درایور خراب شده و یا اتصالات دچار اختلال شده­اند.

خرابی استارت

در برخی موارد نیز مشکل از استارت است که در این موقعیت یا لامپ کلا روشن نمیشود و یا چشمک خواهد زد، برای رفع این مشکل لازم است استارت را تعویض کنید چرا که تعمیر آن امکان ندارد.

عیب یابی با مولتی متر

برای این کار در مرحله اول مولتی متر را بر روی حالت تست دیود تنظیم کنید اگر دیودها سالم باشند ولتاژ به شما نشان داده میشود ولی اگر سوخته باشند شما هیچ ولتاژ خروجی نخواهید داشت پس بردهای LED خراب میباشند. لازم است بدانید گاهی ممکن است ال ای دی سوخته باشد اما رنگ آن سیاه نشود پس صرفا نمیتوان به رنگ سیاه بسنده کرد و لازم است ولتاژ اندازه گیری شود.

نحوه تعمیر لامپ ال ای دی با مداد

برای این کار لازم است لامپ بطور کامل از برق جدا شود و تست عیب یابی انجام شود سپس لامپ را باز کرده و برد را خارج کنید. نقاط مشکی را پیدا کرده و نقطه­ها را توسط مداد سیاه کنید تا جریان برق بتواند از این نواحی عبور کند در نهایت لامپ را بسته و تست کنید.

تعمیر لامپ ال ای  دی با اتو

شاید این روش به نظرتان جالب به نظر برسد پس کافیست برای انجام آن لامپ را کاملا از برق جدا کنید و برد را خارج کنید و سپس توسط گرمای اتو قلع روی برد را ذوب کنید و سپس ال ای دی سالم را روی نقاطی که مشکی شده­اند قرار دهید و ببندید.

بهترین روش تعمیر لامپ ال ای دی

هر چند شیوه­های زیادی برای تعمیر این مدل لامپ­ها وجود دارند اما بهترین شیوه استفاده از هویه بوده و اینکه ال ای دی­های سالم را جایگزین سوخته­ها کنید.

توصیه ها

حتما قبل از کار نکات ایمنی را رعایت کنید و ابتدا لامپ خود را بصورت صحیح عیب یابی کنید.

هرگز لامپ روشن را باز نکنید.

توصیه میشود از دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید.

در محیط خشک و خنک از هویه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *