سبک زندگی

ست پیچ گوشتی بخریم یا تک تک ابزارها ؟ راهنمای انتخاب مناسب

ست پیچ گوشتی بخریم یا تک تک ابزارها ؟ راهنمای انتخاب مناسب

ابزارها از جمله لوازمی هستند که میتوان گفت در هر محلی ضروری میباشند ست پیچ گوشتی نیز وسیله­ای کامل برای تعمیرات است اما هنگام خرید ممکن است دو دل باشید که آیا ست پیچ گوشتی را خریداری کنید یا ابزارهای تکی؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا یک راهنمای جامع را در اختیار شما قرار دهیم.

ساختار پیچ گوشتی

معمولا همه­ی افراد در طول عمر خود از این وسیله جهت کارهای مختلف بهره برده­اند و با ساختار آن آشنایی دارند. اجزای ست پیچ گوشتی شامل اجزای زیر است:

  • دسته: این قسمت از پیچ گوشتی در دست قرار میگیرد و معمولا به گونه ای طراحی میشود که هنگام استفاده لیز نبوده و به راحتی بتوان آن را دست گرفت البته در هر برند و نوع پیچ گوشتی، از متریال های متفاوتی استفاده میشود.
  • میله محور یا شفت: در این قسمت، از فولاد سخت استفاده شده تا استحکام بالایی داشته باشد چرا که به این ناحیه از پیچ گوشتی فشار زیادی وارد میشود و لازم است توان کافی را داشته باشد. این بخش حالتی شش گوشه و یا گرد دارد که چرخاندن وسیله را آسان میکند.
  • سری : این قسمت هم میتواند به میله محور متصل باشد و هم جدا، چرا که برخی پیچ گوشتی ها سری قابل تعویض دارند. جهت تولید این قسمت از آلیاژها و فلزات مختلف استفاده میشود.

انواع ست پیچ گوشتی

ست پیچ گوشتی دارای انواعی پیچ گوشتی است که هرکدام کار مختص به خود را دارند که در ادامه انواع پیچ‌ گوشتی را بررسی خواهیم کرد.

پیچ گوشتی دو سو

یکی از انواع رایج ست پیچ گوشتی، پیچ گوشتی دو سو است که برای باز شدن پیچ­های دو سو استفاده میشود، این پیچ گوشتی­ها در سایزهای مختلفی عرضه میشوند که هر کدام جهت کارهای متفاوتی مناسب میباشند.

پیچ گوشتی چهارسو

این نمونه پیچ گوشتی­ها دارای یک سری به شکل حرف X هستند که بطور کامل در پیچ قرار گرفته و به راحتی آن را باز میکنند. جالب است بدانید پیچ گوشتی چهار سو در قرن ۱۹ میلادی تولید شد و آن را به عنوان یک پیچ گوشتی پیشرفته نسبت به نوع دو سو میدانستند. این نوع پیچ گوشتی با طول­های متفاوتی عرضه میشوند که بسته به نوع فعالیت خود سایز مناسب را میتوانید انتخاب کنید.

پیچ گوشتی ستاره ای

توسط این نمونه پیچ گوشتی­ها شما میتوانید پیچ­هایی که تحت عنوان شش پر شناخته میشوند را به راحتی باز کنید. معمولا از پیچ‌ گوشتی ستاره­ای برای تعمیر لوازم الکترونیک، صنایع امنیتی و لوازم برقی استفاده میشود. این ست پیچ گوشتی میتواند یک وسیله لازم در جعبه ابزار باشد.

پیچ گوشتی دقیق

همانگونه که از نام این پیچ‌ گوشتی مشخص است دقت بالایی داشته و جهت استفاده برای پیچ­های ریز کاربرد دارد و معمولا برای لوازمی که سایز کوچک دارند به کار میرود.

پیچ گوشتی ترمینالی

این پیچ‌ گوشتی که قابلیت ضربه خوری نیز دارد به عنوان پیچ گوشتی الکترونیک نیز شناخته میشود که از نوع دستی بوده و جهت باز و بسته کردن انواع پیچ شیار­دار به کار میرود.

پیچ گوشتی آلنی

این مدل پیچ گوشتی را ۶ گوش نیز مینامند. این مدل پیچ گوشتی در سایزهای متفاوتی تولید میشوند که در تایم بسیار کمی پیچ­ها را باز و بسته میکند. طراحی این پیچ گوشتی به گونه­ای است که احتمال بیرون پریدن پیچ را بسیار کم میکند.

پیچ گوشتی آهنربایی

این مدل از پیچ گوشتی در ناحیه سر خود دارای خاصیت آهنربایی میباشد بدین ترتیب، پیچ­ها به سری پیچ گوشتی متصل شده و به راحتی در محل مورد نظر قرار میگیرند.

پیچ گوشتی مربعی

این مدل از اجزای ست پیچ گوشتی دارای سری مربعی که با گشتاور بیشتری عمل کرده و سری پیچ گوشتی به گونه­ای تولید شده است که در سر مهره گیر کرده و به آسانی آن را باز کند.

دیگر انواع پیچ گوشتی

پیچ گوشتی افست، جغجغه ای، ساعتی، برقی، همه کاره و ست پیچ گوشتی شارژی از دیگر انواع پیچ گوشتی هستند که جهت کارهای مختلف عرضه میشوند.

کاربرد ست پیچ گوشتی

کاربرد ست پیچ گوشتی

ست پیچ گوشتی کاربرد فراوانی در زندگی روزمره دارد و افراد توسط این لوازم تعمیرات را به آسانی انجام میدهند. در ادامه برخی کاربردهای پیچ گوشتی میپردازیم:

  • استفاده در نجاری و انجام نصبیات چوبی
  • انجام کارهای مکانیکی و صنعتی
  • تعمیر انواع کامپیوتر، لب تاپ و گوشی­ها
  • باز کردن پیچ­های مختلف
  • تعمیرات مرتبط به تجهیزات الکترونیکی و برقی
  • تعمیر لوازم منزل و خودروها

ست پیچ گوشتی شارژی چیست؟

پیچ گوشتی شارژی در زمره دریل­ها قرار میگیرد که  کاربرد بسیار زیادی نیز دارد. انجام کارهایی مانند: انواع نصبیات و مونتاژها توسط ست پیچ گوشتی شارژی انجام میشود که شما میتوانید با خرید انواع آن یک ست کامل داشته و کارهای خود را به راحتی به انجام برسانید. این ابزار دارای موتور الکتریکی بوده و لازم است قبل از کار با آن نسبت به شارژ آن اقدام نمایید. یک ست پیچ گوشتی شارژی میتواند شامل مدلهای زیر شود:

  • پیچ گوشتی شارژی ضربه ای
  • پیچ گوشتی شارژی الکتریکی

ست پیچ گوشتی دستی

انواع دستی پیچ گوشتی ها

ست پیچ گوشتی دستی بصورت دو سو، چهار سو و… عرضه میشود که البته سعی شده است بصورت پیشرفته تری تولید شوند تا  عملکرد بهتری داشته باشند.

ست پیچ گوشتی بهتر است یا ابزارهای تکی؟

جهت خرید این مدل ابزارها لازم است شما ابتدا نیاز خود را بدانید و اینکه شما در چه صنعتی فعالیت میکنید چرا که پیچ گوشتی ها کاربردهای متفاوتی دارند و شما میتوانید با توجه به نیاز و نوع شغل خود یک ست پیچ‌ گوشتی مناسب را انتخاب کنید و دیگر لوازم مورد نیاز خود را بصورت تکی خریداری کنید تا نیاز کاری شما رفع شود.

 بهترین برندهای پیچ گوشتی

پروسکیت

سان فلگ

هامبورگ

جی تک

ایران پتک

استنلی

فونیکس از جمله برندهای پیچ گوشتی هستند که مدلهای مختلف این ابزار را به بازار عرضه میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *